dinsdag 10 december 2019

Visjes kijken in de Varkensbaai

Dinsdag 20 november

Dag 7

Omdat mijn natuurlijke wekker geen rekening wil houden met een normaal uur van opstaan stond ik die ochtend op het dakterras in Playa Larga om van een zonsopgang  foto's te nemen. Vanop het terras had je langs ene kant een mooi zicht op het ontwakende dorpje en de nadere kant de zon die boven de zee opkwam.

Na alweer een smakelijk Cubaans ontbijt kregen we van onze gastvrouw een lunchpakket mee,dit was voor elk en broodje met kaas en anderhalve liter vers ingevroren mangosap. Ze gaf ook nog tips over goede snorkelplaatsjes,want dat  was wat er op het programma stond vandaag.Vooraleer we het dorpje Playa Larga uitreden moesten we eerst nog euro's gaan wisselen in cuc's,de munteenheid voor de buitenlanders in Cuba.  De Cubanen zelf moeten betalen met cup's oftewel peso genaamd, een munt die veel minder waard is . Het wisselen van geld gebeurt in een Cadeca kantoortje of een bank , maar in die laatste staat gewoonlijk altijd het meeste volk dus is de keuze snel gemaakt.

Onze eerste stopplaats was een stukje kust waar je goed kon snorkelen , je kon er de visjes erg goed bekijken in het kristalhelder water. Het was echter ook een geliefde stopplaats voor toeristenbussen en hierdoor werd het dan ook steeds drukker. Aan de overkant van de straat was ook nog een natuurlijk zwembad dat uit de grot kwam en waar je ook kon gaan zwemmen.

Op dezelfde weg richting Playa Giron was er nog een stuk strand met rotsen waar je kon snorkelen en omdat het hier een pak rustiger was dan de vorige plaats kon je dan  ook meer vissen bewonderen.

Na een lange tijd reden we weer verder naar een stuk strand waar je inkom moest betalen maar waar je voor die prijs mag aanschuiven aan een buffet en drankjes mag halen inclusief de beste cocktails van Cuba.Trouwens iedereen heeft de beste cuba libre of mojito van Cuba ,althans dat beweren ze zelf als binnenlokkertje ;-) Tevens kan je hier beschikken over strandstoelen waar je na het snorkelen onder een palmboom kan gaan relaxen.

We zijn hier gebleven tot een uur of half 5 want we wilden voor het donker terug aan onze casa zijn want je wil hier in het donker geen platte band vervangen door de putten in de weg of een of ander dier omver rijden.

In Playa Giron stopten we nog even om  het vliegtuig te bekijken dat meedeed tegen de aanval van de CIA in 1961 in de varkensbaai. Ze zijn er natuurlijk trots op dat ze toen de Amerikanen verslagen hebben en dat kan je hier in de regio wel merken.

Na een verkwikkende douche gingen we nog op weg naar een restaurant om iets te gaan eten. De vorige dagen hadden we altijd al in een de casas blijven eten maar niet vandaag.  Het principe was hetzelfde , eerst een soep en daarna had je de keuze tussen vis,kip,garnalen of krab die altijd vergezeld is van een slaatje , rijst en een stuk zoete aardappel. Voor iedereen nog een drankje,Peter nog een koffie en ik nog een plaatselijke specialiteit als dessertje en toen iedereen een gokje deed naar hoeveel de eindrekening zou zijn zaten we er alle 4 erg veel over. Hier in het restaurant hebben we een pak minder betaald dan in de casa particular ,en wij dachten dat je in de casa's al goedkoop kon eten.

Terug in de kamer werden de foto's nog gesorteerd en opgeslagen op de tablet en zo was het weer snel bedtijd want morgen is het weer een drukke dag in Cuba.

De Tocororo ,de nationale vogel van Cuba. Hij heeft de 3 kleuren van de Cubaanse vlag nl blauw ,rood en wit